|
|
Fu Shan Hai tog snabbt invatten, men de 27 besättningsmännen klarade sig oskadda från detsjunkande skeppet. Besättningen räddade sig genom att gå i livbåtarnaoch kunde senare föras till en fyrplats vid Hammerodde på Bornholm.
Undertiden fartyget sjönk hördes ett antal kraftiga smällar. Det mesta tyderpå att det var luckorna till lastutrymmena som pressades upp avvattentrycket, vilket innebär att lasten av konstgödsel började flytaut i havet.
Det cypriotiska fartyget klarade sig utan några störreskador. M/V GDYNIA, får endast en deformerad stäv efter kollision i ca12 knop
Kollisionen skedde mitt på dagen runt 13.00 i klartväder och lugnt vatten, vinden blåste i ca 6m/s . Sikten var ca 1.5landmil.1680 ton tjockolja, 110 ton dieselolja och 55 tonsmörjningsolja läckte ut tillsammans med gödningsmedlet.
Byggd: 1995 / av stål
Plats: Shanghai
Typ: BULK fartyg (tanker)
Motorkraft: 8,466 Kw
Hemmahamn: TIAN JIN
Rederi: COSCO China Ocean Shipping COmpany
Last: 66000 ton kaliumkarbonat (konstgödning)
Längd: 225 meter
Bredd: 32,20 meter
Djupgående: 13,60 meter
Tonnage: 71.980 dwt
Position: 55 21,07 N 014 43,30 E
Djup till vrak: 23 m
Djup till botten: 68 m
Djup från däck till botten: 18,70 m
Överbyggnaden är ca 19 meter högt där till kommer master och skorstenar.
Fakta är hämtade från följande sidor:
http://www.jydskdyk.dk/html/FU_shang_hai.html
http://www.downunderdiving.com/Vrakguide/FuShanHai.htm
samt från diverse nyhetstidningar så som SDS, DN och YA
Intressant läsning angående orsaken till kollisionen mellan Fu Shan Hai och Gdynia:
http://www.ssrs.se/download/40/x/FU_shan_hai_gdnynia.pdf
Att tänka på:
Dykning är ej tillåten på vraket.