|
|
Ca. 60 m. långt och mycket intakt stålskepp med en mindre överbyggnad midskepps.
Byggdes i Helsingör 1893, och försvann under en resa mellan Riga och Bornholm i september 1912. Blev förklarad som "Borta med man och allt" tills vraket kunde identifieras av sportdykare på 1997 talet. Virgo var på sin tid en världskändis då hon fungerade som expeditionsfartyg på ingenjör Andrees luftballongsexpedition 1896 under hans första försök att nå Nordpolen och som hjälpfartyg under hans andra och sista försök året därpå.
Fartyget ligger på styrbord sida med 45-60 graders slagsida. Hon ligger intakt, förutom midskepps där hon fallit samman. Större delen av överbyggnaden är intakt och ligger vid sidan om vraket. Lite föröver överbyggnaden finns det ett mycket stort hål var lastrummet har varit. Hålet är så stort att skeppet saknas från byggan och 10 meter frammåt. Längre fram så dyker stäven upp igen. Bryggan som var av trä, saknas. På akterdäcket står den ena masten fortfarande intakt. Skorstenen ligger på botten langs styrbordssida av vraket. Oftast är det bra sikt här och däcket brukar vara helt rent från sediment och musslor.
Stäven i 300 grader
Virgo har tidigare kallats för Constatin Lehnmann men vraket heter faktisk S/S Kattegat. Namnet Constantin Lehnmann är namnet på själva firman som bärgade vraket.
Positionen bekräftad 2014-07-21 (Johan)