|
|
Källan "Vrakliggare 1982"
J5 HMS Göteborg som ligga i Hanöbukten
Historik:
1935 sjösattes på Götaverken den första jagaren i stadsjagarserien. J5 HMS Göteborg levererades 1936 med en längd av 98 m, bredd 9,2 m och djupgående 4 m. Deplacementet var 1140 ton och hon kunde prestera en fart av 39 knop.
Huvudbestyckningen var 6 st 53 cm torpedtuber och 12 cm artilleri.
Den 17 september 1941 inträffade den så kallade Hårsfjärdenolyckan. Av någon anledning inträffade en explosion i en torped i Göteborgs aktra torpedställ. Explosionen orsakade en kedjereaktion ner till torpeddurken och hela akterskeppet sprängdes bort. Göteborg sjönk vid kajen och den följande branden totalförstörde och sänkte även de båda jagarna Klas Horn och Klas Uggla som låg förtöjda innanför Göteborg. 33 man omkom.
Alla tre jagarna bärgades. Klas Uggla, som drabbats värst av branden stod inte att rädda utan måste skrotas. De båda andra jagarna reparerades, Klas Horn med delar från Klas Uggla, och Göteborg med ett nytt akterskepp, byggt på Oskarshamnsvarvet. Båda jagarna kom i tjänst igen i september 1943. Göteborg tjänstgjorde sedan i neutralitetsvakten under andra världskriget. Hon togs slutligen ur tjänst och utrangerades 1958. Den 14 augusti 1962 drogs hon ut i Hanöbukten för att vara mål för 11:e jagardivisionens övningsskjutning med stridsammunition. Efter skjutningen sattes skyddstjänstgrupper ombord för att öva läcktätning under realistiska former. Man blev dock tvingade att hastigt överge fartyget då hon var värre skadad än man först trott. Några minuter senare sjönk hon med aktern först. Förskeppet hade dock klarat sig utan skador och ett antal luftfickor gjorde att fartyget, med akterpartiet vilande mot botten, envist vägrande att sjunka. Först efter att på nära håll ha skjutit hål i förskeppet med 40 mm artilleri, lyckades man slutligen få Göteborg att lägga sig till vila på Hanöbuktens botten.