MINA SIDOR
menu image

Dykmål - Birgit / Wargön

Maxdjup: 30 Meter
Svårighetsgrad: Svår
Båtdyk: Ja
Dyktyp: Vrak
Birgit är också känd under namnet Wargön. Idag är hon ett av de populäraste vraken på bara några minuters gångtid från Nordhamnen i Helsingør.

Historia
År 1896 byggdes ett ångfartyg på Göteborgs Mekaniska Verkstad under namnet Wargön. Det hade beställts av rederiet Wargön AB. Fartyget var förhållandevis litet. Längden var 30 meter, bredden knappt 7 meter och ?matchvikten? cirka 212 bruttoregisterton. Hon seglade i 22 år med styckegods för de ursprungliga ägarna fram till 1918 när hon såldes.

Den 30 september 1918 övertogs fartyget av direktör Claes Birger Below för den nätta summan 202 500 kronor. Han döpte om sitt nyköpta fartyg till Birgit. Tyvärr fick Below ingen långvarig glädje av nyförvärvet. Bara drygt en månad senare gick det galet i Öresund.

På kvällen den 19 november låg Birgit på inseglingen till sundet. Hon var på väg från Göteborg till Lübeck med en last av pappersmassa och rullar med tidningspapper. Då observerades den gröna lanternan från styrbordssidan på ett mötande fartyg.

Ångfartyget Alice af Ystad var på väg från Härnösand till Menstad med sin last av cement. Från Birgit fick man plötsligt se hur Alice ändrade kurs. Den röda sidolanternan blev oväntat synlig. På Birgit skyndade man sig att lägga om kursen för att väja. Precis så ska man göra i den situationen. Snart stod det klart att Alice behövde hela Öresund för sin seglats. Hon slingrade våldsamt som om hon vore berusad. På sista svängen var hon alltför tätt inpå Birgit för att någon skulle hinna göra något.

I full fart plöjde Alice med stäven in midskepps i Birgits styrbordssida. De två fartygen kolliderade med ett fruktansvärt brak. Några 200-kilos pappersrullar låg surrade på Birgits däck. De flög iväg genom luften som om de varit toapappersrullar.

Sammanstötningen orsakade en stor rämna i skrovet. Vattnet vällde in. Snart rådde inget tvivel om att Birgit var på väg att sjunka ? och det skulle gå snabbt. Besättningen äntrade i säkerhet ombord på Alice. De var omskakade men eljest oskadda. Alice backade bort från den skadade haveristen. Det tog bara en kvart innan Birgit försvunnit i Sundets vågor.

Sjöförhöret avhölls den 25 november i Porsgrund. Där kom det fram att Alice hade seglat utan att ha utkiken bemannad. Den ansvarige styrmannen befann sig på akterdäck sysselsatt med att föra loggbok. Bara den oerfarne rorgängaren stod för både navigation och styrning. Den uppgiften resulterade uppenbart i ett hiskligt brak. Bokstavligt talat.
 
Data
Namn Birgit, tidigare Wargön
Vraktyp Fraktskuta med ångmaskin

Tekniska data
Byggnadsår och -plats: 1896 i Göteborgs Mekaniska Verkstad AB
Längd: 30,04m
Bredd: 6,8m
Tonnage: 212 brt
Redare: Claes Birger Below, Stockholm
Besättning: svensk

Djup
- maxdjup 30 meter
- minsta djup 22 meter

Sevärdheter
Skrovet är intakt. Bryggans sidor står också delvis kvar. Däcket är borta frånsett ett par meter längst akterut. Man kan tydligt se revan efter kollisionen. På babordssidan är revan synlig nästan hela vägen ner till bottnen.

Sikt 1 till 10 meter, typiskt 2-3 meter

Tänk på
Ström Ytströmmen kan vara ganska stark. Därför ska all dykning på Birgit inledas med en ingående utvärdering av strömmen i förhållande till deltagarnas förmåga och erfarenhet. Kolla sjömärkena. Om de uppvisar sjudande och bubblande ?kölvatten? ? välj något annat vrak.

Dyksäkerhet Flagga A ska föras som alltid. Var hundraprocentigt säker på att du kan hitta tillbaka till uppstigningslinan. Uppstigning genom fritt vatten avråds bestämt på grund av båttrafiken.

Dykning är inte förbjuden. Med hänsyn till sjöfartsreglerna kan det ändå bli problematiskt med både navigering och uppankring.

Fotomotiv Propeller och roder utgör fina fotomotiv liksom på så många andra vrak. Den trebladiga reservpropellern ligger löst och kan också vara värd ett par filmrutor.

Djurliv Kraftig påväxt av sjönejlikor och dödmanshand. Vraket är hemvist för en del nakensnäckor.

Nästa utfärd

Finns just nu inga planerade dyk

Dykmål: Visa karta

Acacia M/S
Ågil
Alpha
Anemonvraket
Arcturus
Ares
Arild Öster om hamnen
Arild Tussan
Båtdyk - Kort utfärd
Benzinaren
Betonpram
Birger Jarl
Birgit / Wargön
Bodil
Bonita af Vejle M/S
Brechsee
Bygd
Campinas S/S
Cementbåten
Ceylon af Bergkvara
Charlotte Amalie
Christina
Cronborg
Dalby Stenbrott
Dannebroge
Der Engel
Desdemona
Eisfish
Ekko
Elsa Martini
Enigkeit
Ernte
Finkenau S/S
Foteviken, Vikingaskepp
Fremad
Fritidsbåten
Fu Shan Hai Bornholm
Fusion
Gisslöv, Zephyr
Gunda
Hallands Väderö
Haväng - Vitemölla, Kivik, Simrishamn
Hedvig
Heldarstindur
Helfrid Bissmark Minos
Herräng/Sund Bogserbåt
Hilda
Högsma Stenbrott Lönsboda
Holländaren
Holmen VI
Hotellet
Invandraren
Irevik
J5 HMS Göteborg
Jacobus Fritzen SS
Jan Heweliusz
Johanne
Johannes L
Julie Möllevraket
Jylland
Kalle
Kanonpråmen
Kanonvraket Charlotte Amalie
Klagshamns Kalkbrott
Kobberskibet
Kolbåden
Kopparvraket_Trelleborg_VMA_Arbetsnamn
Kullaberg
Kullaberg Ablahamn
Kullaberg Åkersberget
Kullaberg Blåmalen
Kullaberg Brostenvraket
Kullaberg Franz
Kullaberg Josefinelust
Kullaberg Paradishamn
Kullaberg Ransvik
Kullaberg Silvergrottan
Kullaberg Undervattensrevet
Kullaberg Visitgrottan
Kustjagaren K7
Landskrona, Tältringar
Landstigningsbåten
Leda af Rönne
Lehna Rehder S/S
Lilla Hägghult Lönsboda
Limhamn Ön
Limhamn Ön Vraket
Linnea M/S
Livlig
Lödde Kar
Lotsvillan vid falsterbokanalen
Lovs Flak vrag
M-575 Kattegatt
Malmö Sportdykarklubb
Marianne S/S
Martina M T
Minos (Hellfrid Bissmark)
Mirs Vrak
Möen
Möllevraket
Moltke S/S
MSDKs Lokal
Okänd 512
Okänd utanför Klagshamn
Örkeljunga Stenbrott
Otto S/S Öresund
Pan S/S
Patentanker
Pepparholmen SÖ
Polaris
Pråmen Ven
Progres M/S
Pudde Håla
Rezlaff Emil R
Robert S/S
Rubine
Runuchi
Ryssen
Ryssvraket söder om Vikhög
Sekundus S/S
Sigrid
Simrishamn Prästens badkar
Simrishamn Vårhallarna
Sinne Nordfisk Öresund
Själland
Sjollenvraget
Skovraket, Tvåmastaren eller Skonaren
Skovshovedhålorna
SMM CF1
Snarenssvend
Stenfraktaren
Trindelen sandrev
Turnus
Tvedöra Grustag Södra Sandby Lund
Twin
Undine M/S
Urania
Väjern Hamn Bohuslän
Valencia
Vapper EK 7508
Venelika M/S
Ven Norreborg
Ven Öster
Ven Väst
Villon
Vindkraftsparken
Virgo S/S
VMA Vrak Medel, Falsterbo
Ystad Fortet

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.

Adress:

Malmö Sportdykarklubb
Strandgatan 19
216 12 LIMHAMN
Information

ePost: info@msdk.se
Org.nr.:846001-7166
BankGiro: 114 - 4252
Swish: 123 379 53 58
Sociala Medier:

rss icon RSS
facebook icon Facebook
öppet för allmänheten:

Onsdagar mellan 19:00-21:00
Alla dykare är välkomna!