Vi kommer att ta oss ut till Heldarstindur och det finns plats 4 dykare utöver dykledare och båtförare.
OBS! Båtförare sökes till utfärden.
Dykare nummer 5 och därefter står därmed automatiskt på reservlistan. Med tanke på djup och dykplats är det bra med en viss dykerfarenhet (t.ex. Padi Advanced eller CMAS**) och om du är osäker så prata med dykledaren innan du bokar upp dig. Eftersom vi är ute hela dagen behöver ni ta med er en matsäck med dricka och er packning bör vara vattentät och liten för att alla ska få plats.
Det är viktigt att ni avbokar er så tidigt som möjligt om ni får förhinder för att ge plats till andra dykare och för att ge dykledaren en möjlighet att förbereda utfärden.
/joakim
****
Uppdatering den 10:e augusti.
Ser ut att bli en fin dykdag på söndag och dykarna 1-4 är klara för att följa med. Om ni inte kan så var snällla och medela så fort som möjligt genom att avboka er.
Båten kommer att hämtas upp av Conny redan på lördagen och därmed möte vi upp Conny i Skillinge på söndagsmorgonen.
Vi samlas kl 8 på MSDK för att fylla luft etc och sen åker vi senast 8:30 mot Skillinge där båten kommer att läggas i.
/joakim
****
Uppdatering den 13:e augusti.
Allt ser fint ut inför söndagens utfärd, så vi träffas kl 8 på msdk. Glöm inte att packa för två dyk samt ta med vatten. Ser ut att bli varmt./joakim
Typ av fartyg:
färöiskt fiskefartyg
Tekniska data:
Längd: 29.5 m
Bredd: 7.6 m
Storlek:
Maskin:
Skrov: stål
Last: Utan last vid förlisningen
Historia:
Byggd 1976 i Stettin. Sprang läck i oktober 1990 norr om Bornholm. Den färöiska besättningen räddades av danska sjöräddningen men båten var satt på autopilot med kurs mot svenska kusten. Hon tuffade vidare för egen maskin hela tiden tagande in mer och mer vatten. Svensk sjöräddning mötte upp och satte in pumpar, man föreslog också att sätta henne på grund men besättningen vägrade. Utanför Skillinge sjönk hon plötsligt mycket snabbt. Vissa menar att det hela var ett försäkringsbedrägeri. Hon kostade 5 miljoner att bygga men var vid förlisningen försäkrad för mellan 10 och 20 miljoner. (Full ersättning betalades ut.)
Dykdjup (botten/däck): 22 / 16 m
Allmänt om dykningen:
Vraket ligger på sin babordssida och är självklart mycket välbevarad. Det går att simma in på flera ställen, t.e.x på bryggan eller in i last- eller beredningsrum.