Vrak Skåre-Trelleborg (Ares) *** Inställt ***


Start:
2023-07-07
08:30
Slut:
2023-07-07
16:30
Dykledare:
Björn Påhlsson
Båtförare:
Conny Kristoffersson
Svårighetsgrad: Medel
Maxdjup: 34 meter

Redigera evenemang Ändra Ta bort evenemanget Ta bort Ställ in evenemanget Ställ in Klicka för att skriva ut dykprotokol Dykprotokol Klicka för att skriva ut redovisning Redovisning Klicka för att skriva ut ICE ICE

Vrakdyk under en långhelg i Skåre. Vi kör ner båten och gör ett par dyk på Ares, och sedan lägger båten till i gästhamnen i skåre. Lördagen och söndagen fortsätter sedan med fler vrakdyk. Man behöver boka varje enskild dag som man vill hänga med på.

Nya båten tar upp till 10 dykare per dag inklusive båtförare och dykledare.

Båten är under reperation, så eventet kan behövas flyttas om båten inte är klar innan datumet för utfärden. Utfärden är också väderkänsligt, men med lite tur så kommer det bli av!

Om Ares som vrak:

Ares är ett ånglastfartyg i stål som byggdes 1883 i den brittiska staden Sunderland. 14 år senare avgick hon från Sunderland för att frakta 1.400 ton stenkol till Gävle. Utanför den skånska kusten strax söder om Trelleborg kolliderade hon med det holländska skeppet Hilversum. Barbordssidan skadades svårt och en undergång var oundviklig, från det att kollisionen var ett faktum sjönk Ares på mindre än tre minuter.

Vi kommer att stanna vid Skåre hamn på eftermidagen och hämta dom som vill enbart dyka på eftermidagen. Exakt tidpunkt för detta kommer skickas ut senare. Tanken är att vi som har bilarna parkerade på klubben kan då senare åka tillbaka med denne/dessa personener för att hämta våra bilar.

*Uppdatering 1*

Båten är tyvärr fortfarande under reparation och den ser inte ut att bli färdig till utfärden, men vi ska kolla med verkstaden imorgon tisdag och göra ett beslut efter det.

*Uppdatering 2*

Jag har kollat med Ulf och delarna och verktygen som behövs för att fixa båten har tyvärr ej kommit fram än och vi tvingas därmed ställa in utfärden. Jag kommer sätta in ett nytt datum så fort vi har lite mer information om när båten kommer vara klar.

/Björn Påhlsson

Ares är ett Ånglastfartyg i stål som byggdes 1883 i den brittiska staden Sunderland. 14 år senare avgick hon från Sunderland för att frakta 1.400 ton stenkol till Gävle. Utanför den skånska kusten strax söder om Trelleborg kolliderade hon med det holländska skeppet Hilversum. Barbordssida skadades svårt och en undergång var oundvikligt, från det att kollisionen var ett faktum sjönk Ares på mindre än tre minuter.

Ares är ett mycket trevligt vrak att besöka. Det som kan vara en liten hake är att platsen ligger ute i öppet hav och är därför mycket väderkänsligt.
Bra sikt och välbevarade detaljer gör dykningen mycket behaglig och väl värt mödan att ta sig dit.

Däcket ligger på ca 28-30 m och propellern ligger runt 33 m. Dykdjup om man håller sig till däcket hamnar på max 30 m, 33 om man vill se proppellern och lite djupare om man vill se bottnen i fören.


Fakta Ares:
Byggd: 1883
Urspungligt namn: Magnolia
Längd: 69 m
Bredd: 10 m
Deplacement: 1.151 bruttoton
Motor: Tvåcylindrig ångmaskin
Anropskod: HVMT
Svenskt registreringsnummer: 84

Att tänka på:
Ares ligger mycket väderkänsligt och vädret kan skifta oerhört fort, lyssna noga på sjörapporten. Tänk på att täckningen på mobiltelefoner inte alltid är den bästa på platsen.

 

Länk till en film som visar dykning på Ares:

http://www.youtube.com/watch?v=8pLNlKSXdCQ

Positionen rättad 2010-06-08 //Joakim "Lakeman" Sjöberg

Du måste vara inloggad för att kunna se vem som är bokad på utfärden

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.