*** Inställt ***
Vi gör en höstutfärd till Bonita. Detta vrak kräver en mycket god erfarenhet av vrakdyk och av teknisk dykning eller åtminstone CMAS*** då djupet kräver dekompressionsstop om man vill njuta av lite längre bottentider.
Om det finns stort intresse så tar vi den stora båten (max 10 dykare). Alternativt vid färre deltagare så tar vi ribben (3-4 dykare).
Var uppmärksam på vädret då höstväder kan bli ganska blåsigt. Det är också viktigt att ni avbokar er så tidigt som möjligt om ni får förhinder för att ge plats till andra dykare och för att ge dykledaren en möjlighet att förbereda utfärden.
*Updatering*: En av platserna är bokade via deflinen.
*Updatering 2*: 2 av platserna är nu bokade via delfine.
*Updatering 3*: Tyvärr måste jag och Conny ställa in detta. Prognosen för vinden är nu mellan 11-12 m/s i genomsnitt och runt 23 i byarna, vilket gör både resan dit och att få upp dykarna på stegen blir mycket svårt om inte direkt farligt. Höstvädret är tyvärr inte samarbetsvilligt. /Björn Påhlsson
Position: 55:13,5167N, 13:14,3802E
GPS: D.55:13,516 13:14,380
Djup till vrak: 36 meter
Djup till botten 42 meter
Vraket ligger i nordöst/sydväst riktning
(uppdaterat 2018)
Den 14 oktober 1941 var Bonita af Vejle på väg från Luleå till Holtenau, med järnmalm till den Tyska krigsindustrin, då fartyget blev på seglat i babord sida av S.S Bojan af Simrishamn, med så våldsam kraft att Bonita sjönk på bara 1 minut. Endast 4 av besättningen på 25 män blev räddade av S.S Bojan´s besättning, bland annat kaptenen som kunde ta sig ut genom ett av hytt fönsterna, genom att vara så klent byggd klarade han det. Dörren till hans hytt var nämligen blockerad efter den kraftiga kollisionen. Kollisionen berodde delvis på att Bonita hade gått med avskärmade lanternor pga krigssituationen.
Vraket är mycket intakt och står kölrätt. Eftersom Bonita är ett stor fartyg kan det vara en bra ide att koncentrera sig på en del av vraket per dyk, håll i minnet var uppstigningslinan sitter så att ni hittar tillbaka. Bonita är ett vrak man kan göra många dyk på. Överbyggnaden går att simma in i liksom i båda utrymmena i akter och för och det finns mycket att titta på. Akta er dock för slam som lätt virvlar upp och att där finns nedfallna plankor som kan rasa. Det finns också en hel del elkablar som lätt kan trilla ner och orsaka problem.
Simmar man över de stora lastrum och ner mot aktern, så är här också en byggnad, här kan man simma in via styrbords sida. Det rum man kommer in i är matrosernas och maskinisternas mäss. Överst på babord sida var det tidigare ett skåp fullt med porslin, som tyvärr har fallit ihop.
Simmar man från bryggan och upp mot fören, så är det en upplevelse att se de stora dubbel masterna och bommen. Här kan man på dagen med mycket god sikt och solsken, ligga ovanför toppen av masterna och se hela bryggan.
Rapporterat från konsulatet i Malmö 14/10-1941.
Sjöförklaring i Trelleborg 20/10-1941.
Sjöförhör i Köpenhamn 31/10-1941
Förlist: 14-10-1941
Byggd: 1930 / stål under namnet Skule
Plats: Ålborg Maskin & Skibsbyggeri, Danmark
Typ: Lastångare
Motor: En sexcylindrig Burmeister & Wain motor på 1800 hk
Last: Malm
Rederi vid förlistning: A/S DS Dania, København
Längd: 100 meter.
Bredd: 15 meter.
Djup gående: 6,5 meter.
Tonnage: 3197 brt, 1884 nrt, 5500 tdw.
Fakta är hämtade från följande sidor:
http://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=1189
http://www.ovdk.se/swreck.php
http://www.downunderdiving.com/Vrakguide
http://vrag.dk/vrag/bonita.htm
Positionen rättad med hjälp av DrDepth 2010-06-08 //Joakim "Lakeman" Sjöberg