*** Inställt *** Vrakdyk - Moltke och ev. Pan (Ystad)


Start:
2024-09-07
08:00
Slut:
2024-09-07
18:30
Dykledare:
Björn Påhlsson
Båtförare:
Gustaf Svensson
Svårighetsgrad: Medel
Maxdjup: 33 meter

Redigera evenemang Ändra Ta bort evenemanget Ta bort Ställ in evenemanget Ställ in Klicka för att skriva ut dykprotokol Dykprotokol Klicka för att skriva ut redovisning Redovisning Klicka för att skriva ut ICE ICE

Inställt p.g.a. för få bokade.

/Björn Påhlsson

-----

Vi tar en tur med ribben ut till vraket Moltke som ligger runt 30-40 min körning ut från Ystad.
Turen kommer att kosta 250kr per person.

Däcket på Moltke är runt 26m och botten/maxdjup är 33m. Man bör ha nitrox för att få ut någon vettig bottentid, och ha en viss erfarenhet från denna typen av dyk.

Antingen tar vi två dyk vid Moltke, eller åker vi en bit in mot Ystad och gör ett dyk på vraket Pan, som ligger med maxdjup 23m.

Vraken är väderkänsliga då de ligger på öppet hav, så vi hoppas på fint väder på lördag!

Vi ses!

Tidigt på måndagsmorgonen den 6 september 1909 inträffade en kollision mellan dom tyska ångarna Moltke och Karl Levers utanför Hammershus varvid ångaren Moltke gick till botten.
Moltke var på väg mellan Seeham och Memel med stenkol den aktuella dagen.
Kollisionen ägde rum i klart väder och anledningen vet man inget om. Carl Levers sågs ha fört två röda lanternor till tecken att den ej varit manöverduglig. Ångstyrapparaten hade gått i sönder och man fick styra med den manuella styrapparaten. Antagligen har dessa lanternorna vilselett kaptenen Zollitsch på Moltke. Fartygen körde rakt mot varandra och Moltke träffades på babords sida och revs upp och sjönk mycket hastigt. Besättningen på 15 man räddades på Carl Levers som endast fått obetydliga bog skador och ångade därefter till Köpenhamn där besättningen fördes i land och sjöförklaring komma att avgivas.

Detta är ett intressant och lätt dykt vrak. Moltke är ganska välbevarat vrak med tanke på hur länge det stått på botten och hon står köl rätt på botten, förliga lastrummen har fallit samman, överbyggnaden är hel förutom att bryggan har rasat samman. Ratten finns att se på den förliga delen av vraket dit den rasat ner och ligger fastklämd av styrningsmekaniken. Den förliga delen av vraket står lite högre upp än den aktra. Kollisionsstället syns på babordssida, akter om överbyggnaden
Från maskinrum och akteröver är fartyget i stort sätt intakt.

Förlist: 06-09-1909
Byggd: 1889 / stål
Plats: Georg Howald Schiffswerft i Kiel
Byggnr: 192
Typ: Tysk lastångare
Längd: 62,91 meter
Bredd: 8,5 meter
Djupgående: meter
Last: Stenkol
Besättning: 15 man
Tonnage: 946 brt
Position: 55:17,12N
14:00,35E
GPS: D.55:17,126 14:00,322
Djup till vrak: 26 m
Djup till botten: 33 m

Fakta är hämtade från följande sidor:

http://www.ovdk.se/swreck.php
http://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=1260
http://www.downunderdiving.com/Vrakguide/
http://www.havgus.dk/oestMolte.htm
http://vrag.dk/vrag/moltke.html

Att tänka på
Moltke ligger på öppet hav, bli inte desorinterad under ytan, håll dig till din buddy, Eventuellt fungerar mobil ej här ute.

Du måste vara inloggad för att kunna se vem som är bokad på utfärden

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.